Životodarné prsia
Postavenie ženy sa v priebehu času menilo. V praveku bola jej pozícia veľmi dôležitá, pretože práve ona bola nositeľkou pokračovania rodu a ochrankyňou ohňa. Z toho dôvodu vzniklo spoločenské usporiadanie, v ktorom mala dominantné postavenie práve žena - tzv. matriarchát. Z tohto obdobia (viac ako 20 tisíc rokov pred. n. l.) pochádzajú aj nálezy prvého vyobrazenia ženy - sošky venuše s výrazným poprsím, ktoré je zdrojom prvej a najdôležitejšej potravy dieťaťa.
![]() |
Willendorfská (Rakúsko), Vestonická (ČR) a Moravianská venuša (SR) |
Vo viacerých starovekých náboženstvách nájdeme bohyňu-matku, ktorú možno stotožniť s prírodou. Napr. Artemis Efezská (Rimanmi nazývaná ako Diana) má množstvo ňadier, ktorými živí všetko tvorstvo.
![]() |
Fontána bohyne Artemis v Efeze |
Podobne je to aj pri zobrazovaní niektorých mýtických bytostí. Napr. morská panna, ktorá má viacero prsníkov (rovnako ako samičky cicavcov v ríši zvierat), aby nasýtila svoje početné potomstvo.
![]() |
Napoly žena, napoly ryba kojí svoje ratolesti |
V gréckej (neskôr i rímskej) mytológii nájdeme výjav, ktorý nám objasňuje vznik mliečnej cesty. Zeus mal nemanželského syna Herkula. Keďže chcel, aby nadobudol božskú silu, malého Herkula potajomky pritisol k spiacej Hére, aby sa napil z jej prsníka. Keď sa Héra zobudila, zistila že kojí neznáme dieťa, ktoré odtlačila a vystreknuté mlieko vytvorilo mliečnu cestu (galaxiu) - grécke slovo gala znamená mlieko.
![]() |
Mramorové súsošie znázorňujúce malého Herkula prisatého na prsník spiacej Héry |
Tento príbeh sa v transformovanej podobe preniesol až do slovenských ľudových rozprávok. V nejednej z nich nájdeme siláka Valibuka, ktorého matka kojila veľmi dlhý čas (keďže sa zdroje rôznia, nachádzame rozpätie 9 až 17 rokov).
Rozšírený bol aj mýtus, podľa ktorého si bájne bojovníčky amazónky odrezali prsník, aby z nich boli lepšie lukostrelkyne. Táto domnienka však zostáva bez opory relevantných dôkazov.
Veľmi neobvyklé je zobrazovanie obnaženého prsníka v kresťanskom umení, ktoré si vždy zakladalo na zdržanlivosti a mravnej čistote. Vedeli ste, že materské mlieko Panny Márie nepil iba jej syn Ježiš? Už samotná predstava kojacej Madony je nezvyčajná. No ešte bizarnejšie pôsobí výjav zachytávajúci sv. Bernarda, ktorému z diaľky strieka materské mlieko Bohorodičky priamo do úst. Pri trocha fantázie môžeme nájsť súvis medzi spomínaným svätcom a psom bernardínom nesúcim na krku súdok s rumom, ktorým napája premrznutých zblúdilcov v snehu. Pre úplnosť treba spomenúť mučeníčku sv. Agátu, ktorej pri tortúre odrezali prsníky.
![]() |
Zvláštnosťou tohto námetu je to, že obe najvätejšie postavy častokrát nemajú svätožiaru, resp. je len veľmi náznaková |
![]() |
Sv. Bernard kľačiaci pred sochou Panny Márie |
![]() |
Sv. Agáta s odrezanými prsníkmi na zlatom podnose |
Za zmienku stojí aj obraz s názvom Rímska charita, ktorý zachytáva príbeh dcéry Pero a jej väzneného otca Cimona. Aby otec nezomrel hladom v krutom žalári, dcéra ho napojila z vlastného prsníka.
![]() |
Ojedinelý prejav dcérskej lásky, ktorý inšpiroval desiatky umelcov |
Obnažené prsia odjakživa priťahovali pozornosť umelcov. Tento motív nachádzame v sochárskom či maliarskom umení prakticky nepretržite - počnúc pravekom až po súčasnosť. Nečudo, veď prirodzenosť je krásna. Preslávené sú nielen ženské akty z obdobia avantgardných umelcov, ale aj portréty alegorických postáv či vládkyň s odhaleným poprsím, ktoré má symbolizovať, že budú dobrou matkou svojmu ľudu, ktorý nenechajú hladovať.
![]() |
Eugéne Delacroix - Sloboda vedie ľud na barikády (1830) |
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára